Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt aan de hand van praktische voorbeelden, handvatten voor zelfreflectie. Het boek begint met het definiren van het begrip 'zelfreflectie': de meerwaarde en het belang staan hierbij centraal. Vervolgens wordt de link naar het werkveld gelegd. Er wordt uiteengezet wat belangrijke elementen zijn in het werk van de hulpverlener. Deze elementen zijn richtinggevend voor zelfreflectie. Daarna is er aandacht voor de voorwaarden die nodig zijn om zelfreflectie te ontwikkelen en toe te passen. Zelfreflectie is een vorm van leren, in dit boek is daarom ook ingegaan op de eigen leerhouding. Wanneer men zich bewust is van de eigen leerstijl kan de manier waarop zelfreflectie wordt vormgegeven worden aangepast aan die voorkeurstijl. De eerste vier hoofdstukken geven op deze manier de achtergrondinformatie die nodig is om met zelfreflectie aan de slag te gaan. Op basis hiervan is een werkwijze aangeboden waarmee hulpverleners tot zelfreflectie kunnen komen. Het boek biedt een praktisch Handvat. De theorie is kort en bondig omschreven opdat er ruimte is om uitgebreid stil te staan bij de praktijk. De praktijkvoorbeelden zijn een concretisering van de theorie. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn suggesties gedaan om zich de aangeboden theorie door middel van oefeningen eigen te maken. Het boek is vooral bedoeld voor studenten en hulpverleners in het sociaal agogisch werkveld Inhoudsopgave : Voorwoord Inleiding 1 Zelfreflectie 1.1 Zelfreflectie: wat is dat? 1.2 Zelfreflectie: niet gelijk aan evalueren 1.3 Zelfreflectie: de meerwaarde 1.4 Zelfreflectie: een illusie? 1.5 Mogelijkheden voor toepassing 2 Zelfreflectie en hulpverlenen 2.1 Hulpverlenen 2.2 Visie 2.3 Grondhouding 2.4 Mogelijkheden voor toepassing 3 Zelfreflectie, een leerhouding 3.1 Leren 3.2 Je eigen leerstijl 3.3 De meerwaarde van feedback 3.4 Mogelijkheden voor toepassing 4 Bewustzijn als basis voor zelfreflectie 4.1 Bewustzijn 4.2 Aandacht 4.3 Waarnemen zonder oordeel 4.4 Mogelijkheden voor toepassing 5 Aan De slag met zelfreflectie 5.1 Een kader voor zelfreflectie 5.2 Het persoonlijkheidsmodel als kader 5.3 Vragen als middel 5.4 Zelfreflectie, een cyclisch proces 5.5 Mogelijkheden voor toepassing 6 De eigen leerstijl als startpunt 6.1 De leerstijlentest 6.2 Het testresultaat 6.3 Reflecteren voor bezinners, denkers, beslissers en doeners 6.4 Aanzetten en valkuilen 6.5 Mogelijkheden voor toepassing Literatuur
Agogiek --- Hulpverlening --- Methodiek. --- reflectie (psychologie) --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- sociaal werk --- Social psychology --- agogiek --- agogisch handelen --- hulpverlening --- leerstijlen --- zelfreflectie --- 321.3 --- 371.3 --- Reflectief denken --- hulpverlening (gez) --- 371.39 --- Leren --- Reflecteren --- Zelfreflectie --- leermethoden --- reflectie --- welzijnswerk --- zelfbeoordeling --- Methodiek --- graduaat orthopedagogie --- hulpverlener
Choose an application
Family social work --- Social problems --- Social service --- Sociale agogiek --- History --- handboeken en inleidingen --- Europe --- Social policy. --- handboeken en inleidingen. --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- sociaal werk --- sociale geschiedenis --- Sociology of social welfare --- Social policy
Choose an application
Met het project 'Bij-buurten op het Kiel' (2006-2009) wil het Middelheimmuseum zijn rol als bemiddelaar tussen beeld en toeschouwer verder uitdiepen door een intensieve samenwerking aan te gaan met het Kiel. Deze publicatie bevat zowel teksten over de ontstaansgeschiedenis en de filosofie van het gelijknamige project, als een verslaggeving over de verschillende deelprojecten. Het bijhorende fotoboek geeft een uitgebreide fotoreportage van het project.
publiekswerving --- buurtwerk --- Sociology of cultural policy --- museumbezoek --- Open-Air Museum of Sculpture Middelheim [Antwerp] --- anno 2000-2009 --- Antwerp --- #SMV:museum --- #SMV:sociologie --- #SMV:agogiek --- Sociology of minorities --- Museology --- Sculpture --- outdoor sculpture --- museology --- art appreciation --- public art --- audiences --- youth [people] --- Ransbeeck, van, Bert --- Soom, van, Luk --- Breedam, van, Camiel --- Hetfeld, Andreas --- Jespers, Tom --- Caeckenbergh, van, Patrick --- Breedam, Van, Camiel
Choose an application
Jeugdcriminaliteit leidt tot problemen in onze maatschappij, waar het steeds zoeken is naar een goed antwoord. Er is veel discussie, ook over hoe we moeilijke jongeren op het rechte pad moeten krijgen, of houden. Harder straffen? Vroegtijdig ingrijpen? Meer begeleiding? Het boek is het resultaat van een verkennend onderzoek naar projecten in het land waarbij uitgegaan wordt van de talenten en potenties van risicojongeren. De conclusie van het onderzoek is dat deze aanpak, beschreven als talentcoaching, het bewustzijn en gedrag van risicojongeren positief kan beïnvloeden. De auteur beschrijft de kenmerken en mogelijkheden van talentcoaching en de dilemma's waar professionals mee te maken krijgen. Hoewel sociaalagogisch werkers gewend zijn te focussen op krachten en kansen van mensen, blijkt deze denk- en werkwijze ten aanzien van risicojongeren niet vanzelfsprekend en binnen het justitiële veld zelfs vernieuwend. Vaker worden risicofactoren, de deficiënties en het wangedrag gekozen als uitgangspunt voor de aanpak
coaching --- talentmanagement --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- Didactic strategies --- jongerencriminaliteit --- Social policy and particular groups --- jeugdwerk --- gedragsverandering --- wetenschappelijk onderzoek --- 323 --- talenten --- moeilijk opvoedbare kinderen --- 364.044 --- Talent --- Risicojongeren --- Jeugdcriminaliteit --- Agogiek --- S20100568.JPG --- moeilijk opvoedbare jongeren --- probleemjongeren --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 376 --- 362.7 --- Jeugdzorg --- Talentontwikkeling --- Coaching --- Nederland --- Probleemjongeren --- Probleemgedrag --- Risicojongere --- Probleemjongere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Huldeboek naar aanleiding van het emeritaat van Jan Vranken. Het boek weerspiegelt in de eerste plaats de waardering voor het werk van Vranken, die uitgaat van een zeer diverse kring van academici, maar ook van collegas, medestanders, bewonderaars bij de overheid, het brede middenveld, de media en andere maatschappelijke velden. De bijdragen in dit boek zijn dan ook zeer divers: wetenschappelijkbeschouwende bijdragen die veelal uit de pen van wetenschappers komen, bijdragen die handelen over het sociale beleid van middenveld- en overheidsorganisaties en bijdragen die over Vranken als wetenschapper, beleidsbeïnvloeder en vooral als persoon gaan.
Sociology of minorities --- armoedebeleid --- armoede --- armoedebestrijding --- Poor --- Poverty --- Sociale agogiek --- armoedebestrijding en samenlevingsopbouw --- Armoedebeleid ; Vlaanderen --- sociale uitsluiting --- sociale zekerheid --- 666 Armoede --- #SBIB:316.8H15 --- #SBIB:316.8H00 --- Armoede --- Armoedebeleid/armoedebestrijding --- 339.13 --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Sociaal beleid: algemeen --- armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Destitution --- Wealth --- Basic needs --- Begging --- Subsistence economy --- Disadvantaged, Economically --- Economically disadvantaged --- Impoverished people --- Low-income people --- Pauperism --- Poor, The --- Poor people --- Persons --- Social classes --- Economic conditions --- Vranken, Jan. --- Vranken, J. --- Netherlands --- Social policy.
Choose an application
In juni 2009 zal het 10 jaar geleden zijn dat Bert Anciaux de eed aflegde als Vlaams minister van Cultuur en Jeugd. De cultuur- en jeugdsector veranderden de voorbije 10 jaar spectaculair. Het aanbod verbreedde, de kwaliteiten ervan groeiden, de verspreiding in Vlaanderen nam toe. Meer en diversere publieken worden beoogd en bereikt. Daarmee zijn we geëvolueerd tot een Europese koploper. De Vlaamse overheid heeft daartoe bijgedragen, want in dat voorbije decennium zijn beide sectoren opvallend gegroeid en uitgedijd. De middelen, in het bijzonder de subsidies, zijn verdubbeld. Ze ondersteunen zowel de plaatselijke dynamiek als een uitgebreid veld van Vlaamse instellingen, diensten en projecten. Het bereiken van een zo ruim mogelijk publiek wordt gekoppeld aan een volgehouden aanpak van drempels en van de achterstelling van kansengroepen. Bij dit alles vormt kwaliteit de ultieme toets. Dit boekt maakt een balans van het voorbije decennium. Het biedt geen systematische opsomming of een volledige inventaris, maar vertelt grote en kleine verhalen. Zo is deze publicatie vooral een eerbetoon aan de honderdduizenden deelhebbers en deelnemers aan het cultuur- en jeugdbeleid. Het vormt een levendige erehaag voor de makers en de smakers die in Vlaanderen cultuur- en jeugdprojecten inhoud en vorm geven met het oog op een hoopvolle toekomst
cultuur --- jeugd --- cultuurbeleid --- Vlaanderen --- Sociale agogiek --- jeugdwerk- en beleid. --- Cultuurbeleid --- Jeugdbeleid --- Vlaanderen. --- cultuurparticipatie --- Age group sociology --- Sociology of cultural policy --- jeugdbeleid --- anno 2000-2009 --- Flanders --- #SMV:museum --- #SMV:beleid --- #SBIB:316.7C313 --- #FARO gidsen_beleid --- 601 Cultuurbeleid --- 663.1 Jeugdbeleid --- #PBIB:+115.11 --- 497.3 --- België --- 008 --- 351.85 --- 374.3 --- Cultuurbeleid . Vlaanderen --- Cultuurbeleid: regionaal --- Cultuur : Beleid --- cultuurbeleid - in landelijk verband --- Cultuur --- Jeugdwerk --- Overzicht --- Toerisme --- Beleidsplan
Choose an application
Hoeveel inkomen heeft een Vlaams gezin nodig om op een menswaardige manier te kunnen participeren aan onze samenleving? In dit boek wordt een antwoord gegeven op deze vraag (Bron: covertekst)
666 Armoede --- 64.03 --- P493VL --- 339.11 --- #SBIB:316.356.2H2370 --- 308.2 --- gezinnen --- budgettering --- Armoede --- Budgettering (kostenbeheersing) --- Gezinsinkomen (gezinsbudget) --- Budget --- Inkomen --- S20090337.JPG --- armoede --- basisinkomen --- leefloon --- 185 Kinderrechten en gezin --- gezinsbudget --- Vlaanderen --- welvaart - welvaartstaat - welzijn - rijkdom - verzorgingsstaat --- Gezin en levensstandaard, gezinsbudget --- sociale groepen - gezin en familie --- 339.1 --- 339 --- 339.14 --- Geldbeheer --- Gezinsbeleid --- Inkomensbeleid --- Sociale agogiek --- Huishouding. --- Vlaanderen. --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- National consumption --- Private finance --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Family --- Economic aspects --- Belgium --- PXL-Social Work 2015 --- gezinsondersteuning --- inkomensbesteding --- Economie --- Sociale economie --- Gezinnen --- Welvaart --- Levenskwaliteit --- Financiële hulpverlening --- Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn --- Gezin --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- Emigratie --- Aardrijkskunde --- OCMW
Choose an application
Wat bezielt jongeren? Wat houdt hen bezig? Wat is hun leefwereld? In het boek Jongeren binnenstebuiten worden belangrijke thema's uit de leefwereld van jongeren beschreven en uitgediept. Zo wordt ingezoomd op hun gevoel van zelfwaarde, hun schoolwelbevinden, hun onveiligheidsgevoelens, de mate waarin ze (zich voornemen om te) participeren in de democratie, hun ICT-gebruik en hun levensloopperspectieven. Deze thema's worden aan de hand van (inter)nationale bronnen en eigen analyses grondig onderzocht en besproken. Het boek richt zich tot beleidsmakers, onderzoekers, jeugdwerkers en iedereen die in de leefwereld van jongeren geïnteresseerd is. Dankzij de diversiteit aan thema's en het gebruik van recent empirisch materiaal gekoppeld aan de inbreng van internationale inzichten, zal ieder in het boek zijn gading vinden.
Jeugd --- Sociale agogiek --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Jeugdwerk- en beleid. --- jongerencultuur --- jeugd --- Age group sociology --- gender --- #SBIB:303H34 --- #SBIB:314H330 --- #SBIB:316.7C131 --- Academic collection --- 362.8 : 008 --- 362.8 : 301.03 --- 362.8 --- 663 Jeugd --- 187.2 Kinderrechten en Sport --- 308.4 --- Lerarenopleiding : CVO --- Jongeren : leefwereld --- Jeugdcultuur --- 316.35 --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen --- Cultuursociologie: jeugdcultuur --- jeugdcultuur --- jeugdsociologie --- jeugdproblematiek - jeugdwerk - (zie ook 331.626-053.7, 369.4, 374.3) --- sociale groepen - jeugd --- Sociologie van de jeugd --- criminologie --- Jeugdonderzoeken --- Sociologisch onderzoek --- Vlaanderen --- Relaties --- Zelfwaardering --- Welbevinden --- Onderwijs --- Onveiligheidsgevoel --- Gender --- Burgerschap --- Democratie --- ICT-vaardigheden --- Levensverwachting --- jongeren --- zelfwaarde --- ICT --- onderwijs --- 091761.jpg --- Jeugdonderzoek --- Relatie --- Media --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Patiënt --- Jongere
Choose an application
Dit boek is te lezen als een praktisch werkboek waarin wordt nagegaan welke weg(en) een school kan bewandelen wanneer ze geconfronteerd wordt met diversiteit. De volgende 6 cases worden besproken: religieuze kleding; merkkleding en kledingscodes met een problematische boodschap; afwezigheid van de school; voorbehoud bij activiteiten buiten de schoolmuren; bezwaren tegen de leerstof; ordeverstorend gedrag in de les; de beschikbaarheid van een gebeds of stilteruimte. De cases zijn uitgewerkt aan de hand van een vaste structuur. Eerst wordt de probleemstelling geanalyseerd. Daarna worden mogelijke oplossingen aangereikt met aandacht voor eventuele knelpunten en een afweging van de voor- en nadelen van elke oplossing. Ten slotte worden de rechtsbronnen aangegeven. Bij elke case komt de rol van het recht aan de orde. Het recht bepaalt immers de speelruimte van de school(directie) bij het managen van diversiteit. De auteurs hebben getracht telkens een weg te wijzen die recht doet aan de verschillende belangen die in het geding zijn. Het belang van het kind is daarbij een belangrijk richtsnoer
Intercultureel onderwijs. --- Interculturele opvoeding. --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Sociology of culture --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- culturele diversiteit --- multiculturele samenleving --- didactiek --- #SBIB:316.334.1O340 --- Academic collection --- cultuur --- 454.6 --- diversiteit --- 376.7 --- 474.6 --- Cultuurconflict --- Cultuurverschillen --- Diversiteit --- Kinderrechten --- Kleding --- Mensenrechten --- Multiculturele samenleving --- Rechten van de mens (Mensenrechten) --- Spijbelen --- Wetgeving --- interculturele opvoeding --- kinderrechten --- levensbeschouwing --- Buitenschoolse activiteiten --- Gebedsruimte --- Intercultureel --- Kledij --- Merkkledij --- Multicultureel --- Onderwijs --- Probleemgedrag --- Religieuze kledij --- Stille ruimte --- Godsdienst --- Intercultureel leren --- Migranten --- Multicultureel opvoeden --- Intercultureel onderwijs --- Leerlingen --- S20090354.JPG --- onderwijs --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- educatie van minderheden en specifieke groeperingen --- (zie ook: teleonderwijs) --- 325 --- 371 --- Onderwijsrecht --- Schoolmanagement --- Multiculturele opvoeding --- Multiculturaliteit --- Opvoeding en onderwijs --- Management --- Provincie West-Vlaanderen --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Multiculturalisme --- intercultureel --- interculturaliteit
Choose an application
Raamplan en jaarplan. Duurzaam plannen in de vakgroep LO (Daniël Behets)Honkbal, softbal ... peanuts. Een leervoorstel voor de spelcategorie van de slagbalspelen (Hilde Leysen)Honkbal spelen. Stap voor stap naar een haalbaal eindspel (Hugo Maes)GPS ? Moderne technologie en natuurlijk bewegen: een duurzaam verbond! (Dirk Pardaens en Werner Broos)Levenslang bewegen door 'anders' evalueren (Myrjam Vanden Eynden)Lang zal je leren in de gloria! Professionele ontwikkeling van de leraar LO (Hilde Leysen)Een kwaliteitslabel voor nascholingen Lichamelijke Opvoeding (Ellen Van Cauwenberghe, Wim Roels, Petra Wyckmans, Hilde Leysen en Daniël Behets)Kleuters duurzaam leren bewegen (Els Bertrands)Duurzaam omgaan met de stem in Lichamelijke Opvoeding (Wivine Decoster)Het effect van peer evaluatie in een partnerleersetting met taakkaarten (Peter lserbyt)
Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- lichamelijke opvoeding --- Bewegingsopvoeding ; didactiek --- 372.879.6 --- #SMV:000001 --- #SMV:agogiek --- #SMV:sport --- Academic collection --- 616.01 --- Lichamelijke opvoeding --- 486.88 --- Evalueren --- GPS --- Honkbal --- Jaarplan --- Kleuters --- Nascholing --- Peer education --- Slagbalspelen --- Softbal --- Stemgebruik --- 456.78 --- lichamelijke opvoeding : didactiek (ler) --- bewegingsactiviteiten --- Bewegen --- Competenties --- Jaarplannen --- Duurzaam leren --- Lichamelijke opvoeding; onderwijs --- 092980.jpg --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Physical education and training --- Study and teaching --- SO (secundair onderwijs) --- Actieve levensstijl --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Lerarenopleiding --- Balsporten --- Slagbal --- Geocaching --- Bewegingsopvoeding --- Balspelen --- Levenslang sporten --- Levenslang leren --- Professionalisering --- Kleuteronderwijs --- Beweging --- Balsport --- Balspel --- Plezier --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- sport --- didactische werkvormen
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|